Складова | Характеристика |
Фонетична | - чітко вимовляє всі звуки і звукосполучення рідної мови відповідно до орфоепічних норм; - має розвинений фонематичний слух, що дає змогу диференціювати фонеми; - оволодіває мовними й немовними засобами виразності та прийомами звукового аналізу слів; - усвідомлює звуковий склад рідної мови |
Лексична | - оперує узагальненими словами різного порядку, стійкими загальновживаними словосполученнями; - мовлення набуває образності; - за кількісної та якісною характеристикою словник дитини сягає такого рівня, що вона може легко спілкуватися з дорослими і дітьми, підтримувати розмову на будь-яку тему в межах свого розуміння |
Граматична | - вживає (неусвідомлено) граматичні форми рідної мови згідно із законами й нормами граматики (рід, число, відмінок, клична форма, дієвідміна тощо); - має розвинене чуття граматичної форми; - наявні корекційні навички щодо правильності вживання граматичних форм та порядку слів у реченні |
Діалогічна | - ініціює і підтримує розпочату розмову в різних ситуаціях спілкування; - відповідає на запитання співрозмовника і звертається із запитаннями; - орієнтується в ситуації спілкування; - вживає відповідні мовні й немовні засоби для розв’язання комунікативних завдань; - дотримується правил мовленнєвої поведінки та мовленнєвого етикету; - коректно виявляє власне емоційне ставлення до предмета розмови і співрозмовника та корегує його залежно від ситуації спілкування |
Монологічна | - володіє навичками розгорнутого, послідовного, логічного, зв’язного мовлення; - складає різного типу розповіді, імпровізує, розмірковує про предмети, явища, події, друзів; - робить елементарні узагальнення, висновки; - висловлює зв’язні самостійні оцінні судження щодо різних явищ, подій, поведінки людей, персонажів художніх творів; - виявляє словесну творчість у різних видах мовленнєвої діяльності |